Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pilates je cvičební metoda blízká rehabilitaci a cvičení jógy. Zpevňuje svalstvo zádové, břišní a hýžďové, rozvíjí sílu, ohebnost, rovnováhu, koordinaci a dýchání. Zlepšuje celkové držení těla a pohybové stereotypy. Pilates obnovuje celkovou vitalitu a navrací svěžest. Vede člověka k jednotě těla a mysli. Naučíme se správné pohybové návyky při běžných denních činnostech a kompenzační cvičení na aktivity jednostranně zatěžující pohybový aparát.

Metodu Pilates vytvořil Joseph Huberus Pilates /nar.1880/ pro nemocné upoutané na lůžko. Postupně je zdokonalil pro sportovce a tanečníky.

Filosofický základ: Tělo, duše a duch je v rovnováze. Dle citace autorky publikace B.Siler: „Metoda Pilates je založena na posilování  nejhlubších svalů a na bezbolestné stavbě Powerhouse (centra stability a pohybu, které se nachází v oblasti pánve a zahrnuje břicho, bedra, hýždě a boky). Je to metoda výchovy uvědomění si těla“.

Vlivem představivosti působí člověk reflexně na všechny svaly, které mají být zapojeny do pohybu, aniž by byla zatěžována jeho mysl tím, co mají a nemají dělat (např. sed, hlava se temenem dotýká stropu). Tělo reaguje instinktivně na známou situaci, že když se podaří v duchu vyvolat obraz, spustí se tělu vlastní signální systém. Představivost pohybu vyvolá reakci v mozku a zpětnou vazbou tělesnou reakci (např. představa úderu do břicha – tělo instinktivně stáhne břišní svaly).

Metoda Pilates se vrací ke správným instinktivním pohybům, které jsou přirozené jak pro lidi, tak i pro zvířata, např. šelma vstává ze země, narovná se od hlavy až po packy a ocas – na nic nezapomene. Lidé se většinou soustředí jednostranně. Pilates vychází z plynulého přecházení jednoho pohybu do druhého, z přirozeného rytmu těla, aniž by o tom člověk přemýšlel (např. chůze, běh, gestikulace). Jedná se o přirozené plynutí pohybu, pomalé zvyšování dynamiky a energie, kterou se pohyby provádějí bez ztráty kontroly.

Další principy techniky Pilates jsou:

  • koncentrace

    – žádné nadbytečné pohyby, cvičení bez napětí,
  • kontrola

    – naslouchání svému tělu, pokud pohyb způsobuje bolest, je třeba na chvíli přestat, příp. cvik vynechat,
  • intuice

    – brát tělo jako celek.
  • integrace

  • – soustředění na sjednocení těla i ducha,

  • Pilates není cvičení pro každého/stejně jako např.jóga/,ale pokud mu přijdete na chuť budete se na něj těšit a budete se cítit dobře. Tzn.nabití energií,pevní,silní a jakoby delší. Pokud Vás napoprvé neosloví neznamená to,že mu třeba za půl roku nepodlehnete jako spousta ostatních. Chce to jen zkusit to .

optimalizace PageRank.cz
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Dotaz

(Hana, 15. 1. 2008 21:41)

Prosím,je nějaké soustředění cvičení Pilates na víkend pro začátečníky a kde díky hana.kuncka@seznam.cz

Pilates

(Pilates, 29. 12. 2006 14:02)

http://www.bodystyle.cz/pilates/